- Piotr Kłodawski
Strona główna » Case Study Pozycjonowania – lokalna strona www fotografa
To case study pokazuje, jak odpowiednie podejście do pozycjonowania SEO przekłada się na realny i odpowiednio szybki wzrost widoczności w wyszukiwarce praktycznie już od samego początku rozpoczęcia działań.
Działający w jednym z miast wojewódzkich fotograf potrzebował strony internetowej, którą zbudowałem od podstaw i rozpocząłem jej pozycjonowanie. Wcześniej posiadał on dość podstawową stronę internetową, za którą zapłacił około 2000 złotych i która wymagała nadal mnóstwa pracy.
Zdecydowaliśmy się na domenę, która została porzucona przez poprzedniego specjalistę działającego w tej branży. Dzięki temu nie zaczynaliśmy całkowicie od zera, a ponadto zyskaliśmy łatwą w zapamiętaniu nazwę strony.
Serwis zbudowany został na platformie WordPress z wykorzystaniem buildera Elementor w wersji Pro, co pozwoliło na większą personalizację.
Optymalizacja
Fotografowie chcą zaprezentować swoje prace w dobrej jakości, co sprawia, że pliki graficzne są bardzo ciężkie. To z kolei negatywnie wpływa na czas ładowania witryny oraz user experience.
W tym wypadku zastosowałem ręczną kompresję z wykorzystaniem narzędzi na komputerze oraz dodatkowo popularną wtyczkę, która dostarcza plików w formacie webp, jeszcze bardziej redukując ich rozmiar.
Wszystkie strony optymalizuję dodatkowo najlepszą wtyczką do tego celu – WP Rocket, konfigurując ją odpowiednio, by uzyskać najlepszy wynik w teście PageSpeed Insights. Nieraz wymaga to dłuższych testów w celu upewnienia się, że wyłączenie niepotrzebnych skryptów elementów strony nie spowoduje zepsucia jej funcjonalności.
Analiza słów kluczowych
Klient zasugerował słowa kluczowe, takie jak np. “sesje lifestyle” czy “historie”, chcąc przedstawiać potencjalnym klientom swoje portfolio. Rzut okiem na odpowiednie narzędzia do SEO i przekonaliśmy się, że na tak skonstruowane frazy nie otrzymamy odpowiedniego ruchu.
Zasugerowałem, bazując na danych z kilku źródeł, odpowiednie słowa kluczowe dla tego typu biznesu. W tym wypadku pokrywają się one często prawie słowo w słowo z tym, co oferują fotografowie.
Klient zdecydował się rozpocząć od dość trudnych fraz, które w samym Google “obłożone są” reklamami i wymagają pokonania dość dobrze wypozycjonowanej konkurencji. Zazwyczaj łatwiej pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania na frazy mniej oblegane (tzw. “długi ogon”). W tym wypadku jednak postanowiliśmy najpierw skupić się na tym, co ma być docelowym rynkiem.
Tworzenie content planu
Z wybranych słów kluczowych utworzyłem plan treści, dzięki czemu wyraźnie widać było, ile dobrej jakości artykułów należy stworzyć, aby móc odpowiedzieć na zapytania użytkowników i zacząć piąć się w górę wyszukiwarki.
Ułatwia to również zaplanowanie linkowania wewnętrznego, które jest równie istotne dla pozycjonowania.
Pisanie tekstów
Niezwykle istotnym elementem jest tworzenie teksów, które będą dostarczały unikalnej w oczach wyszukiwarki wartości, zawierały odpowiednie słowa kluczowe oraz zachęcały do skorzystania z usług. Kluczowa była tu współpraca z przedsiębiorcą, który musiał dostarczyć odpowiednie informacje na temat swojej oferty oraz wykonanych sesji fotograficznych.
W ramach usługi copyright SEO przygotowałem do dziś około 25 dobrze zoptymalizowanych tekstów, które również opublikowałem.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych
W wypadku lokalnego biznesu linki do witryny najlepiej uzyskać od lokalnych serwisów informacyjnych, ogłoszeniowych oraz dobrej jakości katalogów SEO.
Ponieważ fotograf działał już na rynku od jakiegoś czasu, nakłoniłem go do kontaktu z dotychczasowymi klientami, którzy prowadzą stronę internetową i wykorzystują zdjęcia z sesji.
Dzięki temu udało się pozyskać kilka unikalnych linków, a także opinii w wizytówce Google, która również jest pod moją opieką.
Pierwsze efekty
Regularne publikacje artykułów i działania pozycjonujące rozpoczęliśmy w styczniu, wcześniej w listopadzie dodając stronę jedynie do kilku lokalnych katalogów. Po mniej niż dwóch miesiącach pierwsze frazy zaczęły pojawiać się w TOP 10, a krótko po tym i w TOP3.
Obecnie koncentrujemy się nadal na pisaniu i regularnej publikacji tekstów.
Wpis będzie aktualizowany w miarę postępów.